Arma – gra doskonała

ArmA_3_Logo_(Black_Transparent)Nie wiele jest gier, które potrafią przyciągnąć gracza na kilkaset czy kilka tysięcy godzin. Nie wiele jest gier, w których producent udostępnia api do tworzenia swoich własnych rozszerzeń. I w końcu nie wiele jest gier, które mają tyle wspólnego z rzeczywistością co seria czeskiej firmy Bohemia Interactive: Arma.

Wpis ten nie wiele ma wspólnego z zagadnieniem programowania, ale chciałbym się podzielić swoim zafascynowaniem do tej gry. Grałem w Armę 2, Armę 2 DayZ, Armę 2 Epoch i wreszcie w Armę 3. I żadna inna gra w moim subiektywnym punkcie widzenia nie dorównuje tej produkcji.

Arma jest serią strzelanek inną od wszystkich. W tej grze nie ma miejsca dla osób chcących nabijać fragi jak np. w Battlefield. Arma to przede wszystkim taktyka. To gra zespołowa, która nastawiona jest na mocną komunikację z drużyną. To symulator pola walki.

Wiele nowych osób których okazję miałem uczyć w swoich drużynach zadawało na początek pytanie: „pod jakim klawiszem się skacze?”. Pod żadnym. Czy widziałeś żołnierza podskakującego sobie na polu walki? Nie. Ale po kolei.

Co odróżnia Armę od innych strzelanek?

O ile Battlefield nastawiony jest na walkę między ludźmi, o tyle w Armie większość rozgrywek przeprowadzana jest w kooperacji przeciwko botom (wyjątek to mod DayZ, o którym później). Boty są naprawdę mocne. Nie ma tu zbyt wielkiego pola manewru na pomyłkę. W polskiej społeczności rozgrywamy misje, na które zapisujemy się odpowiednio wcześniej. Każdy ma swoje specjalizacje. Jeden jest dowódcą czołgu, kto inny zajmuje się obsługą działa. Przed każdą misją odbywany jest briefing, podczas którego dowódcy zaznaczają na mapie punkty, trasy, lokalizacje do przejęcia czy unicestwienia.

Komunikacja w grze odbywa się za pomocą Team Speak, ale nie w taki sposób jak w każdej innej grze. W Armie są specjalne mody, które integrują się z TS i odbiornikami radiowymi w grze. Istnieją radia krótkiego jak i dalekiego zasięgu. Można przełączać się pomiędzy różnymi kanałami i częstotliwościami tak, aby móc komunikować się np. tylko w obrębie własnej drużyny.

Podczas poważnie rozgrywanych misji nie ma miejsca na respawn. Jeśli zginiesz, kończysz rozgrywkę. Dzięki temu analizujesz każde posunięcie. Nie możesz sobie pozwolić na pomyłkę, a nie zawsze kolega z zespołu będzie ci w stanie pomóc, czy też snajper będzie zabezpieczał teren z odległej pozycji. Taktyka, Arma to przede wszystkim taktyka.

Poruszenie

O ile w większości gier mamy do dyspozycji akcje chodu w przód w tył, prawo, lewo, o tyle w Armi mamy do dyspozycji: bieg, chód taktyczny, wychylanie z za ściany, możliwość swobodnego poruszania samą głową, zmianę pozycję od leżącej po lekko siedzącą, kucającą, pochyloną itd.

To co najbardziej wyróżnia Armę od innych tego typu gier to właśnie możliwość swobodnego poruszania samą głową.

Specjalizacje

W grze możemy być zarówno żołnierzem piechoty, jak i kierowcą czołgu, łodzi podwodnej, pilotem śmigłowca i samolotu czy po prostu radio operatorem. Możliwości są ogromne. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Wyposażenie

W Armii znajdziemy takie przedmioty jak: granaty dymne, miny przeciwpiechotne, przeciwpancerne, setki karabinów, różne rodzaje celowników, tłumików, granatniki przeciwpancerne i przeciwlotnicze, IED, flary, wykrywacze min itd.

Możemy rozkładać trójnogi pod broń, zakładać stopery do uszu. Przy celowaniu z karabinów wyborowych musimy brać pod uwagę poprawki na wiatr.

Społeczność

Jedną z najważniejszych zalet serii Arma jest udostępniona przez producenta możliwość tworzenia modów, skryptów, nowych modeli broni, mundurów, pojazdów, itp. Dzięki czemu możemy mieć dostęp np. do modeli broni znajdującej się na wyposażeniu polskiej armii. Ludzie z pasją militarną tworzą nowe mundury, maskowania helikopterów, hełmy, okulary, i tym podobne gadżety. Robi to naprawdę spore wrażenie.

Sam zrobiłem kilka misji i elektroniczny kompas.

Mapa

Najbardziej popularną mapą jest Chernaruś. Pole powierzchni robi wrażenie: 225 kilometrów kwadratowych. Odległości są realne. Grający znają wszystkie miasteczka i wsie. Znajomość terenu jest bardzo ważna.

DayZ

Jednym z modów stworzony właśnie przez społeczność jest DayZ i późniejszy Epoch umożliwiający budowanie baz. Przyznam, że przegrałem na nim kilkaset godzin grając w różnych klanach i zespołach. Paradoks DayZ polega na tym, że w grze nie ma żadnego celu. Rozpoczynając przygodę trafiasz na wybrzeże. Od tego momentu sam musisz dbać o swoje życie. Rozpoczynasz plądrowanie wiosek i miasteczek, szukasz jedzenia i picia uważając by zombie nie trafiły na twój ślad. Jednak największym przeciwnikiem okaże się inny gracz, który tak jak ty chce przeżyć.

Mając siekierę będziesz mógł zabijać zwierzynę, rąbać drzewo a po znalezieniu zapałek rozpalić ognisko w celu usmażenia dziczyzny.

Czasem znajdziesz wrak samochodu, aby którego naprawić będziesz musiał wyszukać w terenach industrialnych części takich jak silnik, koła, szyby, wydech, itp. Oczywiście przyjdzie czas gdy terenach wojskowych uda znaleźć ci się broń.

Z biegiem czasu poznasz nowe osoby, dogadacie się, zaczniecie grać razem. Razem będziecie przemierzać odległe tereny osłaniając się wzajemnie. Powstaną spore zespoły, które będą miały swoje bazy. Zaczniecie ze sobą rywalizować i walczyć o zasoby.

Ludzie grający w DayZ obrazują przekrój społeczeństwa – od dzieciaków, po operatorów wózków widłowych, prawników, maklerów giełdowych, programistów czy lekarzy! Pamiętam sytuację do dziś gdy pewien dentysta w oczekiwaniu na znieczulenie pacjenta zajmował się jeszcze rozbudowywaniem bazy.

Rozrywka jest przednia, a właśnie największym paradoksem DayZ jest własnie to że nie ma konkretnych celów. Twoim celem jest przeżycie i co ciekawe wciąga to jak diabli!

To właśnie z DayZ pochodzi mini projekt na automatyzację otwierania drzwi który napisałem w C++: Bot do gry Arma 2 DayZ Epoch w C++

Jeśli ktoś lubi klimaty wojskowe i nie słyszał o tej grze, gorąco polecam! Zwłaszcza, że dzięki udostępnionemu api mamy możliwość oprogramowania swoich pomysłów.

 

Poniżej kilka filmów

Arma II

Społeczność A2C:

DayZ

Arma III

To również może Cię zainteresować:

  • DayZ – jak pobrać GUID? Generowanie BattlEye GUID.DayZ – jak pobrać GUID? Generowanie BattlEye GUID. Jak pobrać GUID? Na wielu serwerach pracujących pod kontrolą BattlEye w takich grach jak np. cała seria Arma, czy DayZ Standalone stosuje się tzw. white-listy. Czyli aby dołączyć do […]
  • Bot do gry Arma 2 DayZ Epoch w C++Bot do gry Arma 2 DayZ Epoch w C++ DayZ Epoch do jeden z modów do gry Arma 2 (zaawansowanego symulatora pola walki) wprowadzający m.in. możliwość tworzenia budynków a w tym i zabezpieczania drzwi kłódką z trzy cyfrowym […]
  • Ile zarobili twórcy Wiedźmina?Ile zarobili twórcy Wiedźmina? Wiedźmin jest obecnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich gier komputerowych. Firma, która ją opracowała – CD Projekt SA podaje, że do końca 2015 roku sprzedało się łącznie ponad […]
  • Game streaming w nowych telewizorachGame streaming w nowych telewizorach Na samym początku wspomnę, że ten artykuł nie jest sponsorowany i mało związany z programowaniem - krótko zrecenzuję telewizor który ostatnio kupiłem. To czego szukałem w TV, to dobry […]
  • Jest już nas 1000!Jest już nas 1000! Moi drodzy,   pół roku temu postanowiłem, że założę prostą stronę www, na której będę mógł umieszczać swoje pomysły i przemyślenia z dziedziny programowania i w pewnym stopniu […]
  • Origin brute force, czyli Battlefield 3 za darmoOrigin brute force, czyli Battlefield 3 za darmo Był kiedyś na Facebooku taki profil jak "Cyfrowe gry EA", na którym często umieszczane były klucze do gier za darmo. Pewnego dnia wysłali mniej więcej taką wiadomość: Do zdobycia za […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *