Polecam

W tym miejscu na bieżąco będę aktualizował bazę odnośników do zewnętrznych stron www na których można się wiele nauczyć jak i książki, które warto przeczytać.

Najczęstsze pytania

  1. Jaka książka do Arduino?
  2. Jaka książka do Raspberry PI?

Nauka w różnych dziedzinach

  1. Khan Academy
    Na stronie internetowej Akademii Khana można znaleźć około 3200 mini-wykładów w postaci filmów zamieszczonych w portalu YouTube, dotyczących m.in. matematyki, historii, medycyny, fizyki, chemii, biologii, astronomii, ekonomii i informatyki.

    1. Kanał na Youtube
    2. Polski kanał na Youtube
    3. Materiały dla rodziców i nauczycieli
  2. www.ebooks-it.net – zbiór e-booków (po angielsku)

Programowanie

  1. SPOJ
    Umożliwia sprawdzanie i podnoszenie swoich umiejętności algorytmicznych w różnych językach programowania
  2. Polski SPOJ
    Wersja polska SPOJa.
  3. Codility
    Lekcje algorytmiki. Platforma umożliwia ćwiczenie online w wielu językach.
  4. CodeFights.com
    Serwis udostępniający świetną zabawę w wyszukiwaniu błędów w kodzie (Python, JS, C++ lub Java).
  5. Code.org
    Strona do rozpoczęcia przygody z programowaniem dla każdego. Serwis udostępnia możliwość tworzenia bloków kodu tak samo jak w programie Scratch (który jest świetny!), ale udostępnia coś więcej. O ile w Scratch mamy pełną dowolność w „oprogramowaniu”, o tyle tu mamy konkretne zadania do wykonania. Koduje tutaj nawet prezydent Obama 🙂
  6. Moduł informatyczny Khan Academy
    1. Programowanie
      Dowiedz się, jak tworzyć rysunki, animacje i gry przy użyciu JavaScript & ProcessingJS, albo dowiedz się, jak tworzyć strony internetowe z HTML & CSS. Możesz podzielić się wszystkim, cokolwiek stworzysz, badać to co stworzyli inni i uczyć się od nich!
    2. Informatyka
      Opanuj wybrane zagadnienia z informatyki – algorytmy (jak rozwiązać typowe problemy w dziedzinie informatyki i zmierzyć skuteczność naszych rozwiązań), kryptografię (jak chronimy tajne informacje i teorię informacji (jak kodować i kompresować informację).
  7. Overthewire.org
    Zostań hackerem – zbiór hackme z narastającym poziomem trudności. „Hackowanie” polega m.in. na realnej penetracji serwera przez ssh.
  8. Gry programistyczne:
    1. checkio.org
    2. empireofcode.com
    3. www.codingame.com
    4. codecombat.com

Informatyka – wykłady

  1. wazniak.mimuw.edu.pl
    Wykłady studiów informatycznych.
  2. smurf.mimuw.edu.pl
    Wykłady studiów informatycznych.
  3. algorytmika.wikidot.com
    Nauka algorytmiki
  4. www.staff.amu.edu.pl/~ttomek/alk/algorytmy.html
    Opis różnych algorytmów kombinatorycznych

Matematyka

  1. ProjectEuler.net
    Strona gromadząca zadania o tematyce matematyczno-informatycznej, do których rozwiązania konieczne jest zaprogramowanie efektywnego algorytmu. Najpopularniejsze języki stosowane przez uczestników to C, C++, Python i Java. W styczniu 2015 serwis posiada w zbiorze do rozwiązania blisko pięćset problemów.

Programy

  1. Scratch (wersja do pobrania)
    Świetny program do nauki programowania dla dzieci
  2. Scratch online
    Wersja online programu Scratch. Można zaprogramować online własne interaktywne historie, gry i animacje – i dzielić się swoimi dziełami z innymi w społeczności internetowej. Scratch pomaga młodym ludziom nauczyć się myśleć twórczo.

Książki

      1. Sun Certified Programmer for Java 6 Study Guide.
        Bates Bert, Sierra Katherine

        scjp-sun-certified-programmer-for-java-6-study-guide-exam-310-055-b-iext3831171

        Zdecydowanie najlepsza książka do dogłębnej nauki Javy do wersji szóstej. Tylko w języku angielskim. Świetna skarbnica wiedzy, po przeczytaniu której nie jeden programista pracujący zawodowy nawet kilka lat uświadomił sobie jak duże miał braki. Znakomicie opisuje wiele niuansów i pułapek na jakie można się natknąć programując w Javie.

 

 

      1. Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku.
        Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John M. Vlissides

        WzorceProjektoweGOF_small

        Klasyk z dziedziny inżynierii oprogramowania napisana przez bandę czterech (GOF – gang of four). To pierwsza książka definiująca 23 podstawowe wzorce projektowe. Przykłady przedstawione w książce są dosyć archiwalne (bo sprzed ok. 20 lat), ale dobrze obrazujące problemy. Wadą tej pozycji dla kogoś kto na co dzień pracuje z językiem Java jest z pewnością to, że wszystkie przykłady zastosowań wzorców napisane są w języku SmallTalk lub C++.

 

 

      1. Rusz głową! Wzorce projektowe.
        Elisabeth Freeman,Eric Freeman,Bert Bates,Kathy Sierra

        f-wzorce-projektowe-rusz-glowa

        Miło wspominam tą książkę jako pozycję która w szybki i przystępny sposób zaznajomiła mnie ze wzorcami projektowymi. Napisana jest w dosyć nietypowej konwencji – wstawki komiksowe, odręczne schematy, elementy humorystyczne. Świetna książka, zwłaszcza na początki lub gruntowną powtórkę.

 

 

 

      1. Clean code. A Handbook of Agile Software Craftsmanship.
        Robert C. Martin

        CleanCode_small

        Bardzo, ale to bardzo dobra książka do ungruntowania sobie podstaw solidnego programowania. Wyjaśnia dlaczego metody powinny być krótkie i dobrze nazwane, dlaczego używanie komentarzy jest złe, a także wiele innych aspektów tworzenia oprogramowania wysokiej jakości. Książka omawia jak pisać czytelny kod – jak poprawnie nazywać zmienne, klasy, ile linii powinna zawierać funkcja oraz klasa, omówiona została też niezwykle istotna zasada pojedynczej odpowiedzialności klasy. Pozycja obowiązkowa dla każdego doświadczonego programisty.
        Czytałem wersję angielską.

 

One thought on “Polecam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *